Σκοπός της εκδρομής στην Ελλάδα είναι η σύσφιξη των εθνικών δεσμών των μαθητών με την Ελλάδα και η ικανοποίηση εκπαιδευτικών αναγκών μέσω της γνωριμίας και στην επαφής με τον ελλαδικό χώρο και τη σύγχρονη ελληνική ζωή, με έμφαση στη γνωριμία με την Ελλάδα. ιστορία, τα μνημεία και τα έργα του ελληνικού πολιτισμού, ο οποίος αποτελεί τη βάση του σύγχρονου ευρωπαϊκού πολιτισμού.
Οι εκδρομές των σχολείων στην Ελλάδα αποτελούν αναγκαίο συμπλήρωμα της αγωγής των μαθητών, παρέχουν ευκαιρία επικοινωνίας μεταξύ των μαθητών, ευκαιρία συναναστροφής με τους καθηγητές τους και ευκαιρία επαφής και γνωριμίας με το φυσικό, κοινωνικό και πολιτισμικό περιβάλλον του ελλαδικού χώρου.
Τόσο οι μαθητές-εκδρομείς όσο και οι γονείς ή οι κηδεμόνες τους πρέπει να αποδέχονται τον πιο πάνω γενικό σκοπό. Το πρόγραμμα της εκδρομής και γενικότερα όλες οι διευθετήσεις των σχολείων και όλες οι ενέργειες των συνοδών καθηγητών εξυπηρετούν τον πιο πάνω σκοπό.
Οργάνωση της εκδρομής
34.
Η εκδρομή στην Ελλάδα οργανώνεται από τα λύκεια και τις τεχνικές σχολές, ύστερα από απόφαση του καθηγητικού συλλόγου και η διεξαγωγή της βρίσκεται υπό την ευθύνη της διεύθυνσης του σχολείου και του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού.
Στην οργάνωση της εκδρομής συμμετέχει ο Σύνδεσμος Γονέων του σχολείου· το σχολείο παρέχει την ευκαιρία στους εκπροσώπους των γονέων ή κηδεμόνων να εκφράζουν τις απόψεις τους σε θέματα που αφορούν τον προγραμματισμό της εκδρομής και ενημερώνει τους γονείς ή τους κηδεμόνες για την οργάνωση της· οι γονείς ή οι κηδεμόνες δεν συμμετέχουν στη συζήτηση θεμάτων που αφορούν την εκδρομή, όταν αυτά επηρεάζουν τη διοίκηση του σχολείου.
Οι εκδρομές στην Ελλάδα οργανώνονται-
μετά το πέρας της εξεταστικής περιόδου του Ιουνίου, εντός του μηνός Ιουνίου και χωρίς να παρακωλύεται η λειτουργία του σχολείου· και
κατά τη διάρκεια των διακοπών του Πάσχα.
Οι εκδρομές διαρκούν πέντε (5) ως έξι (6) ημέρες, με τέσσερις (4) ως πέντε (5) διανυκτερεύσεις.
Στις εκδρομές στην Ελλάδα συμμετέχουν αποκλειστικά μαθητές της τάξης Α' Λυκείου/Τεχνικής Σχολής.
Σε περίπτωση που ο καθηγητικός σύλλογος ενός σχολείου αποφασίσει να μη διοργανώσει την εκδρομή, υποχρεούται να ενημερώσει γραπτώς το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, δίδοντας πλήρη και σαφή αιτιολόγηση και τεκμηρίωση της σχετικής απόφασης.
Στις περιπτώσεις που ο αριθμός των μαθητών δεν είναι ικανοποιητικός για τη διενέργεια της εκδρομής, αυτή μπορεί να γίνει με συνεργασία δύο (2) σχολείων:
Νοείται ότι κάθε μαθητής συμμετέχει μόνο μία (1) φορά σε εκδρομή στην Ελλάδα.
Καταρτισμός του προγράμματος
35.
Για την επιτυχία της εκδρομής, το πρόγραμμα της δεν πρέπει να είναι βαρυφορτωμένο και δεν πρέπει να καλύπτει όλο τον ελλαδικό χώρο· για διευκόλυνση των σχολείων καταρτίζονται τυποποιημένα προγράμματα από τη Συντονιστική Επιτροπή, η σύσταση της οποίας προβλέπεται στην παράγραφο (1) του Κανονισμού 44· κάθε λύκειο/τεχνική σχολή επιλέγει ένα (1) από τα προγράμματα και η επιλογή του προγράμματος γίνεται από επιτροπή που αποτελείται από το Διευθυντή ως πρόεδρο, έναν (1) Βοηθό Διευθυντή που ορίζει ο Διευθυντής, τρεις (3) εκπροσώπους του καθηγητικού συλλόγου, δύο (2) εκπροσώπους των μαθητών και δύο (2) εκπροσώπους του Συνδέσμου Γονέων.
Τα τυποποιημένα προγράμματα κατατάσσονται στα ακόλουθα σχήματα και έχουν καθορισμένες ημερομηνίες αναχώρησης και επιστροφής-
προγράμματα με κέντρο την Αθήνα και κάποια άλλη πόλη·
προγράμματα με κέντρο τη θεσσαλονίκη και κάποια άλλη πόλη· και
τυχόν άλλα προγράμματα που δυνατό να εισηγηθεί/καταρτίσει η Συντονιστική Επιτροπή, που συνέρχεται κάθε Οκτώβριο.
Το πρόγραμμα που επιλέγεται τυγχάνει περαιτέρω επεξεργασίας από το σχολείο σε θέματα όπως ο καθορισμός του αριθμού και το περιεχόμενο των γευμάτων, οι σταθμοί των λεωφορείων και οι εκδρομές, ο ελεύθερος χρόνος που διατίθεται στους μαθητές, η οργάνωση κάποιων επισκέψεων των εκδρομέων εκτός προγράμματος, όπως είναι η παρακολούθηση θεατρικής παράστασης ή συναυλίας και η επίσκεψη σε εκθέσεις που λειτουργούν κατά την περίοδο της εκδρομής· καθ' όλες τις δραστηριότητες του ελεύθερου χρόνου τους οι μαθητές συνοδεύονται πάντα από τους συνοδούς καθηγητές:
Νοείται ότι αποφεύγονται δραστηριότητες που δεν είναι προγραμματισμένες από το επίσημο πρόγραμμα:
Νοείται περαιτέρω ότι η συμπεριφορά των μαθητών συνάδει με τη μαθητική τους ιδιότητα·
Το σχολείο ενημερώνει τους μαθητές της Α' λυκείου/τεχνικής σχολής και τους καθηγητές με γραπτή ανακοίνωση, ο τύπος της οποίας καθορίζεται στο Παράρτημα II, για την πρόθεση του να οργανώσει εκδρομή στην Ελλάδα και ζητά την υποβολή γραπτής δήλωσης/συμμετοχής από τους μαθητές οι οποίοι ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν σ' αυτή· στην ανακοίνωση καθορίζονται οι υποχρεώσεις των γονέων ή κηδεμόνων έναντι του παιδιού τους κατά την εκδρομή, όπως η ανάληψη της φροντίδας του παιδιού από τους γονείς ή τους κηδεμόνες του σε περίπτωση σοβαρής ασθένειας του και η υποχρέωση των γονέων ή κηδεμόνων να υποβάλουν υπεύθυνη δήλωση, ότι αυτοί αποδέχονται τους όρους και τις προϋποθέσεις που καθορίζονται στη γραπτή ανακοίνωση.
Σε κάθε αποστολή συμμετέχει τέτοιος αριθμός μαθητών, ώστε οι μαθητές να μπορούν να διακινούνται με ένα (1) ή με δύο (2) το πολύ λεωφορεία:
Νοείται ότι αν οι μαθητές που εγκρίνονται είναι πολύ περισσότεροι, είναι δυνατό να οργανωθούν και άλλες αποστολές, αλλά με διαφορετικό χρόνο αναχώρησης και επιστροφής και διαφορετικό πρόγραμμα.
Η επιλογή των εκδρομέων από το σύνολο των αιτητών γίνεται από τον καθηγητικό σύλλογο, ο οποίος ακολουθεί αυστηρά τα πιο κάτω κριτήρια:
(α) Διαγωγή του μαθητή μέχρι τη στιγμή της διεξαγωγής της εκδρομής·
(β) χαρακτήρας, ήθος και συμπεριφορά του μαθητή·
(γ) δυνατότητα προσαρμογής στην ομαδική ζωή·
(δ) προσφορά του μαθητή προς το σχολείο του και τους συμμαθητές του·
(ε) τακτική φοίτηση του μαθητή·
(στ) επιμέλεια, προσπάθεια και ενδιαφέρον του μαθητή για τα μαθήματα.
Η απόφαση του καθηγητικού συλλόγου για αποκλεισμό μαθητή/μαθήτριας από την εκδρομή θα πρέπει να είναι επαρκώς και σαφώς τεκμηριωμένη και να καταγράφεται στο βιβλίο πρακτικών των συνεδριάσεων του συλλόγου:
Νοείται ότι, η διεύθυνση του σχολείου μεριμνά για το μη αποκλεισμό μαθητών με οικονομικές δυσκολίες στη βάση των διαθέσιμων οικονομικών πόρων.
Το σχολείο καταγράφει τους αρχαιολογικούς, πολιτιστικούς και πολιτισμικούς χώρους και τις ημερομηνίες επισκέψεων κατά την εκδρομή και υποβάλλει αίτηση με τα αναγκαία δικαιολογητικά προς το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και θρησκευμάτων της Ελλάδας για εξαίρεση των μαθητών και των συνοδών από την καταβολή των δικαιωμάτων εισόδου.
Διαδικασία εξεύρεσης διοργανωτή ταξιδιών
36. Μετά το σχηματισμό του προκαταρκτικού αριθμού των εκδρομέων, το σχολείο σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού εφαρμόζουν τις διατάξεις του περί της Ρύθμισης των Διαδικασιών Σύναψης Δημοσίων Συμβάσεων και για Συναφή θέματα Νόμου σε σχέση με τη διαδικασία επιλογής διοργανωτή ταξιδιών για τη διεξαγωγή της εκδρομής.
Διαδικασία αξιολόγησης των προσφορών
37.
Οι προσφορές μελετώνται και αξιολογούνται από το Επαρχιακό Συμβούλιο Προσφορών σε ειδική συνεδρία του, στο γραφείο του οικείου Επαρχιακού Π.Λ.Ε. Μέσης Εκπαίδευσης, σύμφωνα με τη διαδικασία που καθορίζεται στους περί του Συντονισμού των Διαδικασιών Σύναψης Δημοσίων Συμβάσεων, Προμηθειών, Έργων και Υπηρεσιών (Γενικών) Κανονισμών.
Το Επαρχιακό Συμβούλιο Προσφορών αποτελείται από τον οικείο Επαρχιακό Π.Λ.Ε Μέσης Εκπαίδευσης, ως πρόεδρο, ένα λειτουργό του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού-μέλος της Μονάδας Εποπτείας Προσφορών, το Διευθυντή ή εκπρόσωπο του επηρεαζόμενου σχολείου και δύο (2) μέλη του διοικητικού συμβουλίου της Ομοσπονδίας Γονέων Μέσης Εκπαίδευσης της επαρχίας:
Νοείται ότι κανένα πρόσωπο από τα πιο πάνω δεν έχει έννομο συμφέρον στη διοργάνωση ταξιδιών.
Συμπεριφορά των εκδρομέων
38.
Πριν από την αναχώρηση των εκδρομέων, το σχολείο μεριμνά για την πλήρη ενημέρωση των μαθητών για το γενικό σκοπό και το πρόγραμμα της εκδρομής, τονίζεται στους μαθητές η σημασία της σωστής συμπεριφοράς τους προς τους συνοδούς καθηγητές, τους ξεναγούς, τους οδηγούς και το προσωπικό των ξενοδοχείων, η ανάγκη σωστής συμπεριφοράς τους μέσα στα λεωφορεία και στα ξενοδοχεία και ότι σε περίπτωση που μαθητής με τη συμπεριφορά του επηρεάζει αρνητικά το σχολείο υπόκειται στα ίδια παιδαγωγικά μέτρα στα οποία, σύμφωνα με τις διατάξεις των παρόντων Κανονισμών, υπόκεινται οι μαθητές που διαπράττουν παρόμοια παραπτώματα κατά τη διάρκεια των σχολικών δραστηριοτήτων
Επεξηγείται στους μαθητές η ανάγκη για σχολαστική τήρηση του προγράμματος και προπαντός των ωραρίων της εκδρομής.
Σε όλες τις εκδηλώσεις και δραστηριότητες τα παιδιά συμπεριφέρονται με τρόπο που αρμόζει στη μαθητική τους ιδιότητα
Για επισκέψεις μαθητών σε συγγενικά πρόσωπα, οι γονείς ή οι κηδεμόνες ζητούν εκ των προτέρων άδεια από το σχολείο, η οποία παραχωρείται από τον αρχηγό της εκδρομής, αφού διευθετηθεί η παραλαβή του μαθητή από το συγγενικό του πρόσωπο, δηλωθεί υπεύθυνα η διεύθυνση και το τηλέφωνο και αφού συμφωνηθεί ο χρόνος επιστροφής του μαθητή πίσω στο ξενοδοχείο, σύμφωνα με τις διατάξεις του Παραρτήματος III.
Σε περίπτωση πρόκλησης ζημιάς στα λεωφορεία, ξενοδοχεία ή αλλού καταβάλλεται αποζημίωση από τους μαθητές που ενέχονται, οι οποίοι τιμωρούνται ανάλογα, μετά από έρευνα από τους συνοδούς εκπαιδευτικούς.
Απειθάρχητοι μαθητές τιμωρούνται από τον αρχηγό της εκδρομής, αφού προηγηθεί καταγγελία των συνοδών καθηγητών και εξέτασή της· τα παιδαγωγικά μέτρα που επιβάλλονται είναι-
επίπληξη·
καταβολή χρηματικής αποζημίωσης σε περίπτωση ζημιάς·
αναγκαστική επιστροφή του μαθητή στην Κύπρο, έπειτα από τη λήψη απόφασης των συνοδών καθηγητών, στην περίπτωση που ο μαθητής είναι αδύνατο να προσαρμοστεί στις συνθήκες της εκδρομής και καθημερινά δημιουργεί προβλήματα· ο αρχηγός της εκδρομής ειδοποιεί αμέσως το σχολείο και τους γονείς ή τους κηδεμόνες του μαθητή. Ο οικείος συνοδός καθηγητής αναλαμβάνει να προβεί στις δέουσες διευθετήσεις για την αναγκαστική επιστροφή του μαθητή στην Κύπρο, ο οποίος επιβαρύνεται με οποιαδήποτε επιπλέον έξοδα.
Μετά την επιστροφή στην Κύπρο, το σχολείο ενημερώνεται για τα παραπτώματα των μαθητών και, αφού εξεταστούν οι καταγγελίες, εφαρμόζονται οι πρόνοιες των παρόντων Κανονισμών από τη διεύθυνση του λυκείου ή της τεχνικής σχολής όπου φοιτά ο μαθητής.
Συνοδοί καθηγητές
39.
Για την ομαλή και επιτυχημένη διεξαγωγή της εκδρομής, ο Διευθυντής και οι Βοηθοί Διευθυντές του σχολείου καθορίζουν τον αριθμό συνοδών καθηγητών που συμμετέχουν στην εκδρομή, έναν (1) Βοηθό Διευθυντή ή το Διευθυντή ως αρχηγό και έναν (1) άλλο συνοδό ως υπαρχηγό· για κάθε δώδεκα (12) περίπου μαθητές ορίζεται ένας (1) συνοδός καθηγητής από το διδακτικό προσωπικό του σχολείου και βοηθείται από μαθητές που επιλέγονται για το σκοπό αυτό· η ύπαρξη του αναγκαίου αριθμού συνοδών καθηγητών είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τη διενέργεια της εκδρομής και σε περίπτωση αδυναμίας εξεύρεσης συνοδών καθηγητών, η εκδρομή ματαιώνεται.
Σε περίπτωση κατά την οποία ενδιαφέρεται μεγαλύτερος αριθμός συνοδών καθηγητών από όσους προβλέπονται στην παράγραφο (1), ο Διευθυντής και οι Βοηθοί Διευθυντές του σχολείου επιλέγουν ως συνοδούς καθηγητές εκείνους που-
διακρίνονται για την τήρηση πειθαρχίας στο σχολείο·
ολοκληρώνουν με επιτυχία οποιοδήποτε έργο αναλαμβάνουν μέσα στο σχολείο·
διακατέχονται από αυξημένο αίσθημα ευθύνης· και
έχουν την ικανότητα να διοικούν ομάδες μαθητών εκτός σχολείου·
Η συμμετοχή των καθηγητών στην εκδρομή, ως συνοδών, είναι εθελοντική και χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση των ιδίων.
Κατά την επιλογή των συνοδών καθηγητών πληρούνται οι ακόλουθες προϋποθέσεις-
τηρείται λελογισμένη αναλογία μεταξύ ανδρών και γυναικών·
προτιμώνται καθηγητές που δεν συμμετείχαν σε εκδρομές έναντι άλλων που συμμετείχαν τα δύο (2) προηγούμενα χρόνια·
προτιμώνται καθηγητές που δεν συνοδεύονται από παιδιά ή σύζυγο. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις συμμετοχής τέκνου συνοδού καθηγητή, αυτό πρέπει να είναι τουλάχιστον δώδεκα (12) ετών αλλά όχι μεγαλύτερης ηλικίας από εκείνη των εκδρομέων. Σε αυτές τις περιπτώσεις το παιδί έχει τις ίδιες οικονομικές υποχρεώσεις, όπως οι άλλοι εκδρομείς·
η αρχαιότητα μεταξύ των υποψηφίων καθηγητών λαμβάνεται θετικά υπόψη:
Νοείται ότι στην εκδρομή μπορεί να συμμετάσχει ένας (1) εκπρόσωπος του Συνδέσμου Γονέων, ο οποίος θα καλύψει τα δικά του έξοδα, νοουμένου ότι το επιτρέπει ο συνολικός αριθμός των συμμετεχόντων και νοουμένου ότι το παιδί του δεν συμμετέχει στην εκδρομή· ο γονέας ή ο κηδεμόνας συμμετέχει ως εκδρομέας κατά τη διάρκεια της εκδρομής.
Καθήκοντα συνοδών καθηγητών
40.
Πριν από την εκδρομή, ο συνοδός καθηγητής φροντίζει να γνωρίσει σε βάθος τους μαθητές της ομάδας που συνοδεύει· για το σκοπό αυτό πραγματοποιεί συναντήσεις με τους μαθητές αυτούς, με στόχο την ανάπτυξη κατάλληλου κλίματος μεταξύ αυτού και των μαθητών και τους ενημερώνει για τις υποχρεώσεις τους και για όλες τις πτυχές της εκδρομής· συλλέγει περαιτέρω πληροφορίες από τον καθηγητή υπεύθυνο τμήματος, από τον πρόεδρο του συμβουλίου τμήματος και από άλλες πηγές, αν αυτό κατά την κρίση του είναι αναγκαίο· σε περίπτωση εντοπισμού προβλημάτων υγείας, οικογενειακών, προσωπικών, οικονομικών ή άλλων προβλημάτων, ο συνοδός ενημερώνεται λεπτομερέστερα από τους γονείς ή τους κηδεμόνες.
Ο συνοδός καθηγητής πληροφορεί το Διευθυντή του σχολείου πριν από τη διεξαγωγή της εκδρομής για την οικονομική κατάσταση των μαθητών της ομάδας και εισηγείται άπορους, αν υπάρχουν, στους οποίους πρέπει να παρασχεθεί οικονομική βοήθεια.
Κατά τη διάρκεια της εκδρομής, ο συνοδός καθηγητής ενημερώνει καθημερινά και έγκαιρα τους μαθητές του για το πρόγραμμα και για όλες τις πτυχές της εκδρομής για κάθε ημέρα.
Ο συνοδός καθηγητής ελέγχει τους μαθητές του στους εκδρομικούς χώρους, μέσα στα ξενοδοχεία, στα λεωφορεία και όπου αλλού διακινούνται.
Ο συνοδός καθηγητής επικοινωνεί με τους μαθητές του και ακούει με προσοχή τα σχόλιά τους και τα προβλήματα που του θέτουν. Καλλιεργεί την ιδέα της συναναστροφής με την ομάδα του και αφιερώνει συγκεκριμένο χρόνο καθημερινά για το σκοπό αυτό.
Ο συνοδός καθηγητής επιλύει προβλήματα που αναφύονται μεταξύ των μαθητών της ομάδας του.
Ο συνοδός καθηγητής εισηγείται στον αρχηγό της εκδρομής την παροχή οικονομικής διευκόλυνσης σε κάποιους μαθητές της ομάδας του σε έκτακτες περιπτώσεις.
Ο συνοδός καθηγητής επιβλέπει, κατά τα γεύματα, κατά πόσο οι μαθητές του λαμβάνουν το φαγητό τους ή όχι και επεμβαίνει ανάλογα.
Ο συνοδός καθηγητής ενημερώνει καθημερινά τον αρχηγό της αποστολής για όλα τα θέματα της εκδρομής που αντιμετώπισε η ομάδα του.
Καθήκοντα αρχηγού
41.
Ο αρχηγός της εκδρομής αναλαμβάνει την ευθύνη υλοποίησης της απόφασης για την εκδρομή
Ο αρχηγός της εκδρομής οργανώνει καθημερινές συναντήσεις με τους υπόλοιπους συνοδούς, κυρίως το βράδυ, όπου ανασκοπούνται οι δραστηριότητες της ημέρας που πέρασε, εξετάζεται λεπτομερώς το πρόγραμμα της επόμενης ημέρας και δίνει οδηγίες για ενημέρωση των μαθητών.
Ο αρχηγός της εκδρομής με ακόμα έναν (1) συνοδό διαχειρίζονται το ταμείο για έκτακτα έξοδα, τηρεί κατάσταση εξόδων και υποβάλλει στο Διευθυντή του σχολείου ισολογισμό των εξόδων μετά την επιστροφή των εκδρομέων.
Επιλαμβάνεται οποιωνδήποτε καταγγελιών για ανάρμοστη συμπεριφορά των μαθητών και επιβάλλει επί τόπου παιδαγωγικά μέτρα, όπου χρειάζεται.
Συνεργάζεται με το συνοδό εκπρόσωπο του διοργανωτή ταξιδιών και τους οδηγούς για ενημέρωση τους και αποτελεσματικό συντονισμό των ενεργειών τους.
Εάν για οποιονδήποτε λόγο ο αρχηγός αδυνατεί να εκτελέσει τα καθήκοντα του, αυτά τα αναλαμβάνει ο υπαρχηγός· σε περίπτωση ασθένειας μαθητή, ο αρχηγός μεριμνά για την αποστολή του μαθητή στο πλησιέστερο κρατικό νοσοκομείο ή, ανάλογα με το επείγον του περιστατικού, στον πλησιέστερο γιατρό για αντιμετώπιση του προβλήματος· ο μαθητής συνοδεύεται από το συνοδό καθηγητή, κατά προτίμηση, της ομάδας του· σε περίπτωση που ο μαθητής χρειάζεται να παραμείνει για αριθμό ημερών στο νοσοκομείο για νοσηλεία ή για να υποβληθεί σε εγχείρηση, κατά προτίμηση ο συνοδός παραμένει μαζί με τον μαθητή, μέχρι να φτάσει ένας (1) τουλάχιστον από τους γονείς ή τους κηδεμόνες ή συγγενείς του μαθητή, οι
οποίοι ειδοποιούνται προς τούτο από τον αρχηγό της εκδρομής· αν για οποιοδήποτε λόγο η τηλεφωνική σύνδεση είναι ανέφικτη, ο αρχηγός ενεργεί κατά την κρίση του, αφού συμβουλευτεί τους γιατρούς και τους συνοδούς· μετά την άφιξη των γονέων ή κηδεμόνων ή των συγγενών αναλαμβάνουν αυτοί την εν γένει φροντίδα του μαθητή και ο συνοδός καθηγητής επανασυνδέεται με την εκδρομή· σε περίπτωση έκτακτου περιστατικού, όπως σοβαρού οδικού δυστυχήματος ή επιδημίας, ο αρχηγός της εκδρομής ζητά αμέσως τη βοήθεια των πλησιέστερων ιατρικών μονάδων, πειθαρχώντας στις ρυθμίσεις της αστυνομίας ή άλλων τοπικών αρχών· σε περίπτωση σεισμού ή πυρκαγιάς, ο αρχηγός της εκδρομής ενεργεί όπως αναγράφεται αμέσως πιο πάνω· επίσης ενημερώνει αμέσως την πρεσβεία της Δημοκρατίας στην Ελλάδα.
Αν για λόγους ανωτέρας βίας είναι αναγκαία η αλλαγή μέρους του προγράμματος, τότε ο αρχηγός της εκδρομής, σε συνεργασία με το συνοδό εκπρόσωπο του διοργανωτή ταξιδιών, προβαίνει στις αναγκαίες διευθετήσεις για την πραγματοποίηση της αλλαγής.
Μετά την επιστροφή των εκδρομέων, ο αρχηγός της εκδρομής, αφού διαβουλευθεί με τους συνοδούς καθηγητές, συντάσσει έκθεση για την εκδρομή και την υποβάλλει στο Διευθυντή του σχολείου μαζί με τις εισηγήσεις του για βελτίωση της ποιότητας της εκδρομής.
Οικονομικά θέματα
42.
Μετά την κατακύρωση της προσφοράς σε συγκεκριμένο διοργανωτή ταξιδιών, ο Διευθυντής, κατά τρόπο που καθορίζει η αρμόδια αρχή, μεριμνά για τη διαχείριση των χρημάτων
Για την κάλυψη έκτακτων εξόδων κάθε μαθητής καταβάλλει το ποσό των δέκα ευρώ που χρησιμεύει για-
την αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών της εκδρομής·
το δώρο που συνηθίζεται να δίνεται στους οδηγούς·
την οικονομική βοήθεια προς κάποιους μαθητές·
το δανεισμό κάποιων μαθητών που δυνατό να χάσουν τα χρήματα τους ή που για άλλο λόγο έχουν ανάγκη από δανεισμό·
Το ταμείο των έκτακτων εξόδων διαχειρίζεται ο αρχηγός της εκδρομής μαζί με ένα (1) συνοδό, ο οποίος ορίζεται από την ομάδα των συνοδών.
Το σχολείο διερευνά την οικονομική κατάσταση των μαθητών εκδρομέων, προς το σκοπό της κατανομής των βοηθημάτων της εκδρομής, για κάθε αποστολή και των εισφορών του Συνδέσμου Γονέων και των φίλων του σχολείου, σε άπορους μαθητές η κατανομή των βοηθημάτων και το ύψος τους αποφασίζονται από τον καθηγητικό σύλλογο του σχολείου.
Έγγραφα προς το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού
43. Το σχολείο υποβάλλει έγκαιρα στο Διευθυντή του οικείου τμήματος Εκπαίδευσης τα ακόλουθα έγγραφα:
Το πρόγραμμα που υιοθετήθηκε, τον αριθμό των μαθητών, τα ονόματα των συνοδών καθηγητών και το έγγραφο με τους όρους της προσφοράς. Με τα έγγραφα αυτά ζητείται η έγκριση του Διευθυντή του οικείου τμήματος Εκπαίδευσης για τη διεξαγωγή της εκδρομής και τον καθορισμό της ημερομηνίας αναχώρησης·
μετά την κατακύρωση της προσφοράς υποβάλλεται δεύτερο έγγραφο στο Διευθυντή του οικείου τμήματος Εκπαίδευσης, που περιλαμβάνει όλες τις σχετικές με την εκδρομή πληροφορίες:
To όνομα του διοργανωτή ταξιδιών·
τα ονόματα και την κατηγορία των ξενοδοχείων·
το ολικό κόστος της εκδρομής ανά μαθητή·
το πρακτικό κατακύρωσης της προσφοράς από το Επαρχιακό Συμβούλιο Προσφορών·
το τελικό επεξεργασμένο πρόγραμμα της εκδρομής με τις ημερομηνίες, τα χρονοδιαγράμματα, τις επιμέρους εκδρομές και τις επισκέψεις·
ό,τι άλλο το σχολείο θεωρεί απαραίτητο για την πληρέστερη ενημέρωση του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού·
μετά την επιστροφή των εκδρομέων, ο Διευθυντής διαβιβάζει στο Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού την έκθεση του αρχηγού της εκδρομής με τις τυχόν παρατηρήσεις ή εισηγήσεις του.
Συντονιστική Επιτροπή
44.
Με πρωτοβουλία του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού συστήνεται Συντονιστική Επιτροπή, που αποτελείται από τον Επαρχιακό Π.Λ.Ε. Λευκωσίας, ως Πρόεδρο και από έναν (1) εκπρόσωπο από τους πέντε (5) Συντονιστές Διευθυντές των λυκείων/τεχνικών σχολών των επαρχιών Λευκωσίας-Κερύνειας, Λεμεσού, Λάρνακας, Αμμοχώστου και Πάφου, έναν (1) εκπρόσωπο της Παγκύπριας Συνομοσπονδίας Ομοσπονδιών Συνδέσμων Γονέων μαθητών Μέσης Εκπαίδευσης και έναν (1) εκπρόσωπο του Συνδέσμου Ταξιδιωτικών Πρακτόρων Κύπρου, ο ρόλος του οποίου είναι συμβουλευτικός.
Η Συντονιστική Επιτροπή καταρτίζει και αναθεωρεί τα τυποποιημένα προγράμματα, σύμφωνα με τις πρόνοιες της παραγράφου (1) του Κανονισμού 35.
Η Συντονιστική Επιτροπή συνέρχεται κάθε Οκτώβριο.
Υπηρεσία συνοδών καθηγητών
45. Στη διάρκεια των εκδρομών, ο αρχηγός και οι συνοδοί καθηγητές θεωρούνται ότι βρίσκονται σε διατεταγμένη υπηρεσία.
Εκδρομή σε ευρωπαϊκή γειτονική χώρα 46. Μέσα στο πλαίσιο της αυτονομίας των σχολικών μονάδων, παρέχεται το δικαίωμα σε ένα (1) σχολείο, με απόφαση του καθηγητικού του συλλόγου, να οργανώσει μαθητική εκδρομή και σε άλλες ευρωπαϊκές ή γειτονικές χώρες, η οργάνωση της οποίας θα γίνεται με τους ίδιους όρους και τις ίδιες διαδικασίες που προβλέπονται στους παρόντες Κανονισμούς.
Υπηρεσία Διαδικτύου και Επικοινωνίας - Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας