Η διασφάλιση της ομαλής και επιτυχημένης μετάβασης των μαθητών/ριών από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο μέσω της εφαρμογής πρακτικών οι οποίες θα συμβάλουν, αφενός, στη συναισθηματική ετοιμότητα των παιδιών και των γονέων/κηδεμόνων και αφετέρου, στην ενίσχυση των μαθησιακών δεξιοτήτων και της γνωστικής ετοιμότητα των παιδιών για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του νέου τους σχολείου.
Στόχοι
Διαμόρφωση συνοπτικού Κειμένου Πολιτικής για την ομαλή μετάβαση των παιδιών από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο, το οποίο θα κατευθύνει την όλη προσπάθεια και το οποίο θα παρέχει το πλαίσιο εφαρμογής της πολιτικής.
Περαιτέρω προσπάθεια για ενοποίηση των Αναλυτικών Προγραμμάτων της Στ΄ τάξης Δημοτικού και της Α΄ τάξης Γυμνασίου, στα γνωστικά αντικείμενα των Ελληνικών, της Γεωγραφίας, της Ιστορίας και των Φυσικών Επιστημών, ώστε να σμικρύνει το όποιο χάσμα παρατηρείται και να γίνεται ανεπαίσθητη η μετάβαση από την Στ΄ τάξη του Δημοτικού στη Γ΄ τάξη του Γυμνασίου.
Αναθεώρηση του «Οδηγού Ομαλής Μετάβασης από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο», ώστε να προωθείται η καλλιέργεια των απαραίτητων δεξιοτήτων, τόσο στον κοινωνικοσυναισθηματικό όσο και στον μαθησιακό/γνωστικό τομέα
Ανάπτυξη και εφαρμογή στοχευμένων μέτρων και δραστηριοτήτων που να διευκολύνουν την καλύτερη προετοιμασία των μαθητών/ριών της Στ΄ τάξης του Δημοτικού για ομαλή μετάβασή τους στο Γυμνάσιο. Οι δραστηριότητες αυτές αφορούν σε συγκεκριμένες δεξιότητες που πρέπει να αποκτήσουν σε ικανοποιητικό βαθμό οι τελειόφοιτοι/ες μαθητές/μαθήτριες των Δημοτικών σχολείων, εξοικείωση με τις συνθήκες μάθησης του Γυμνασίου και προετοιμασία για καλύτερη ανταπόκριση στις δραστηριότητες αξιολόγησης του Γυμνασίου.
Ανάπτυξη και εφαρμογή στοχευμένων μέτρων και δραστηριοτήτων που να διευκολύνουν την ομαλή υποδοχή και ένταξη των μαθητών/ριών στην Α΄ τάξη του Γυμνασίου. Οι δραστηριότητες αυτές αποσκοπούν μεταξύ άλλων, στην περαιτέρω εξοικείωση των παιδιών με συγκεκριμένες ρουτίνες και μαθησιακές διαδικασίες του Γυμνασίου, κανονισμούς λειτουργίας των σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης, δεξιότητες μελέτης και μάθησης, μεθόδους αξιολόγησης κ.λπ.
Εστιασμένη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και των δύο βαθμίδων και ιδιαίτερα των άμεσα εμπλεκομένων: εκπαιδευτικών Στ΄ τάξης Δημοτικού και Α΄ τάξης Γυμνασίου, διευθυντών/ριών των δύο βαθμίδων και επιθεωρητών/ριών.
Μέσα υλοποίησης στόχων
Παραγωγή έντυπου και ψηφιακού υλικού (καλές πρακτικές, χρήσιμες οδηγίες κ.λπ.) για διευθυντές/διευθύντριες και εκπαιδευτικούς.
Ενημέρωση γονέων/κηδεμόνων σε επίπεδο σχολείου (π.χ., ιστοσελίδες σχολείων, συναντήσεις εκπαιδευτικών-γονέων/κηδεμόνων) και Παγκύπρια (π.χ., ιστοσελίδα Υ.Π.Α.Ν., ενημερωτικά τρίπτυχα, φιλμάκια, σεμινάρια και συνέδρια της Παγκύπριας Σχολής Γονέων κ.α.).
Δημιουργία ειδικού ιστοχώρου στην ιστοσελίδα του Υ.Π.Α.Ν. για ανάρτηση υποστηρικτικού υλικού με πρόνοια για συνεχή εμπλουτισμό και επικαιροποίησή του.
Σχεδιασμός και διεξαγωγή επιμορφωτικών δράσεων για εκπαιδευτικούς, διευθυντές/ριες των δύο βαθμίδων και επιθεωρητών/ριών.
Αξιολόγηση υλοποίησης στόχων
Για παρακολούθηση και αξιολόγηση της υλοποίησης των στόχων που έχουν τεθεί έχουν διαμορφωθεί συγκεκριμένοι δείκτες επίδοσης. Η Διατμηματική Επιτροπή Ομαλής Μετάβασης των παιδιών από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο θα έχει την ευθύνη παρακολούθησης της υλοποίησης των στόχων με την καθοδήγηση και εποπτεία των Διευθύνσεων του Υ.Π.Α.Ν. Οι στόχοι της πολιτικής για την ομαλή μετάβαση θα τυγχάνουν διαμορφωτικής αξιολόγησης, ανά τακτά χρονικά διαστήματα για σκοπούς αναθεώρησης και αναδιαμόρφωσής τους, αλλά και τελικής αξιολόγησης με την ολοκλήρωση της σχολικής χρονιάς για σκοπούς διαπίστωσης του βαθμού υλοποίησής τους.
Υπηρεσία Διαδικτύου και Επικοινωνίας - Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας