Background Image
Previous Page  47 / 52 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 47 / 52 Next Page
Page Background

46

ΒΕΛΤΙΩΣΗ

ΚΑΙ

ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ –

Φεβρουάριος

2015 –

Τόμος

1 –

Τεύχος

1

5. Αντί Επιλόγου

Εν κατακλείδι, οι αρμόδιοι φορείς που ασχολούνται με το σχεδιασμό και την εφαρμογή των διαφόρων

συστημάτων πρόσληψης πρέπει να είναι σε θέση να γνωρίζουν σε ποια εργαλεία να στηριχτούν, αλλά και το

τι καθιστά έναν εκπαιδευτικό αποτελεσματικό (Harris κ.ά., 2008). Σε διαφορετική περίπτωση, εάν τα κριτήρια

επιλογής είναι λανθασμένα, δεν θα έχουν ως αποτέλεσμα την πρόσληψη των καλύτερων υποψηφίων (Baker

& Cooper, 2005· Ballou, 1996).

Το θέμα των κριτηρίων επιλογής των μελλοντικών εκπαιδευτικών αποτελεί αντικείμενο έντονων συζητήσεων

και στην Κύπρο, ενώ τα τελευταία χρόνια φαίνεται να κορυφώνονται και οι προσπάθειες για αλλαγή του

τρόπου διορισμού/πρόσληψης των εκπαιδευτικών. Είναι πλέον γενικά παραδεκτό ότι το σύστημα πρόσληψης

των εκπαιδευτικών στην Κύπρο έχει εδώ και καιρό κλείσει τον κύκλο ζωής του, μη μπορώντας να συνεισφέρει

αποτελεσματικά στη βελτίωση του κυπριακού εκπαιδευτικού συστήματος. Οι διορισμοί πραγματοποιούνται

από κλειστούς πίνακες στους οποίους εγγράφονται κάθε χρόνο οι νέοι εκπαιδευτικοί με βάση την ημερομηνία

απόκτησης τουπτυχίου τους, ενώτοβασικόκριτήριο επιλογής είναι το έτος κατάθεσης τουπτυχίου. Τοσύστημα

αδυνατεί έτσι, εκ φύσεως, να επιλέξει τους καλύτερους εκπαιδευτικούς, αφού τα γενικότερα προσόντα και

οι ικανότητες των υποψήφιων εκπαιδευτικών δεν λαμβάνονται καθόλου υπόψη στη διαδικασία πρόσληψης.

Έχοντας αυτά ως δεδομένα, μπορούμε να συμπεράνουμε ότι όντως το σύστημα πρόσληψης στην Κύπρο

χρήζει άμεσης και ουσιαστικής βελτίωσης. Βελτιώνοντας το σύστημα πρόσληψης, λογικά βελτιώνεται και το

γενικότερο επίπεδο των μελλοντικών εκπαιδευτικών, νοουμένου ότι θα εφαρμοστούν τα κατάλληλα κριτήρια

επιλογής που θα είναι σε θέση να επιλέγουν τους καλύτερους εκπαιδευτικούς. Το στοίχημα, λοιπόν, δεν είναι

απλώς και μόνο η αλλαγή του συστήματος διορισμού/πρόσληψης αλλά η εφαρμογή των αποτελεσματικότερων

κριτηρίων επιλογής. Κατά συνέπεια, ο καθορισμός αυτών των κριτηρίων επιλογής καθίσταται μια θεμελιώδης

διαδικασία που μπορεί να οδηγήσει εν ευθέτω χρόνω σε σημαντική βελτίωση ολόκληρου του κυπριακού

εκπαιδευτικού συστήματος.

Θα πρέπει, ωστόσο, να τονίσουμε ότι η πρόθεσή μας μέσα από την παρούσα συγκριτική μελέτη δεν είναι σε

καμία περίπτωση να προτείνουμε «πετυχημένα» παραδείγματα και «βέλτιστες πρακτικές» από το εξωτερικό

ως λύση στα προβλήματα του κυπριακού εκπαιδευτικού συστήματος. Το όλο εγχείρημα της αναζήτησης,

ανεύρεσης και υιοθέτησης «βέλτιστων πρακτικών» μέσα στο πλαίσιο ενός άκριτου επιλεκτικού δανεισμού

στηρίζεται στην απλοϊκή συλλογιστική πως ό,τι είναι καλό για τους «άλλους» μπορεί να είναι εξίσου καλό και

για «εμάς». Αυτό, όμως, αγνοεί τη βασική θέση ότι οι διάφορες εκπαιδευτικές πολιτικές και πρακτικές είναι

άρρηκτα συνδεδεμένες με ένα συγκεκριμένο συγκείμενο, το οποίο επιτρέπει την ανάπτυξή τους και εξηγεί την

πρακτική αποτελεσματικότητά τους (Κληρίδης, 2013).

Επομένως, η βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης στο κυπριακό εκπαιδευτικό γίγνεσθαι θα προέλθει μόνο

μέσα από έναν προσεκτικό τοπικό σχεδιασμό, ο οποίος θα πρέπει πρώτιστα να λάβει υπόψη τις ιδιαιτερότητες

του κυπριακού συγκειμένου προτού προχωρήσει στην εφαρμογή συγκεκριμένων εκπαιδευτικών πρακτικών.

Μελλοντικές έρευνες θα μπορούσαν να ασχοληθούν διεξοδικά με το κυπριακό συγκείμενο, έχοντας ως

επίκεντρο τις απόψεις και τις πιθανές ανησυχίες των ίδιων των Κύπριων εκπαιδευτικών αναφορικά με την

ενδεχόμενη εφαρμογή συγκεκριμένων κριτηρίων επιλογής/πρόσληψης.

Αναφορές

Ελληνικές

Κληρίδης, Ε. (2013). Η συγκριτική έρευνα στην εκπαίδευση την εποχή της παγκοσμιοποίησης: Παραδοχές,

προβλήματα, προτεραιότητες. Στο Χ. Θεοφιλίδης & Ι. Πυργιωτάκης (Επιμ.),

Εκπαιδευτική έρευνα:

Θεωρητικοί προβληματισμοί και προσανατολισμός στην ερευνητική πράξη

(σσ. 148-182). Λευκωσία: Εκδόσεις

Πανεπιστημίου Λευκωσίας.

Πανάρετος, Ι., &Μπάνου, Α. (1999). Επιλογή Εκπαιδευτικών: Διεθνείς Πρακτικές. Στον Ι. Πανάρετο (Επιμ.),

Μελέτες-Έρευνες, 1

(σσ. 36-46). Αθήνα: Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας.

Αγγλικές

Baker, B., & Cooper, B. (2005). Do principals with stronger academic backgrounds hire better teachers? Policy implications

for improving high poverty schools.

Educational Administration Quarterly, 41

(3), 449-479.

Ballou, D. (1996). Do public schools hire the best applicants?

Quarterly Journal of Economics, 11

(1), 97-133.