Background Image
Previous Page  43 / 52 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 43 / 52 Next Page
Page Background

42

ΒΕΛΤΙΩΣΗ

ΚΑΙ

ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ –

Φεβρουάριος

2015 –

Τόμος

1 –

Τεύχος

1

μια επιτροπή τριών έμπειρων διευθυντών και αξιολογούν, μεταξύ άλλων, τις δεξιότητες επικοινωνίας του

υποψηφίου, το ενδιαφέρον του στη διδασκαλία και τη θέλησή του για μάθηση. Γενικά, μόνο ένας στους έξι

υποψηφίους εξασφαλίζει θέση στα προγράμματα εκπαίδευσης (Barber & Mourshed, 2007).

Οι επιλεχθέντες υποψήφιοι γίνονται δεκτοί στο Εθνικό Ινστιτούτο Εκπαίδευσης για την απαραίτητη

επαγγελματική τους εκπαίδευση πριν από την πρόσληψή τους στα δημόσια σχολεία. Ενώ φοιτούν στο

Ινστιτούτο, οι εκπαιδευόμενοι λαμβάνουν ήδη μισθό, ενώ τα δίδακτρά τους καταβάλλονται από το Υπουργείο

Παιδείας. Ωστόσο, ένας μικρός αριθμός εκπαιδευομένων που δεν μπορεί να ανταποκριθεί στο απαιτούμενο

επίπεδο, απομακρύνεται από το πρόγραμμα. Μόλις αποφοιτήσουν, οι νέοι εκπαιδευτικοί υποχρεούνται να

υπηρετήσουν σε δημόσια σχολεία για ένα χρονικό διάστημα που κυμαίνεται από τρία έως πέντε χρόνια,

ανάλογα με το πρόγραμμα που ολοκλήρωσαν (Barber & Mourshed, 2007· Carnoy κ.ά., 2009).

3.1.2 Φινλανδία

Η Φινλανδία έχει μετατρέψει τη διδασκαλία σε ένα περιζήτητο επάγγελμα με την αύξηση των κριτηρίων

(standards) εισόδου σε αυτό και δίνοντας στους εκπαιδευτικούς της υψηλό βαθμό ευθύνης (OECD, 2011).

Οι εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (class-teachers) είναι απόφοιτοι των παιδαγωγικών

τμημάτων των πανεπιστημίων, στα οποία φοιτούν για τρία με τέσσερα χρόνια. Παράλληλα, οι εκπαιδευτικοί

της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (subject-teachers) αποφοιτούν από αντίστοιχες πανεπιστημιακές σχολές

συμπληρώνοντας τις σπουδές της ειδικότητάς τους με παιδαγωγικά μαθήματα. Κατά μέσο όρο, η φοίτηση

διαρκεί πέντε με έξι χρόνια και το δίπλωμά τους θεωρείται επιπέδου Master (Πανάρετος & Μπάνου, 1999).

HΦινλανδία εφαρμόζει μια διαδικασία πολλών σταδίων για την επιλογή των εκπαιδευτικών της και περιορίζει

τις συνολικές θέσεις εκπαίδευσης στα πανεπιστήμια σε τέτοιο βαθμό, ώστε οι προσφερόμενες θέσεις για τα

προγράμματα εκπαίδευσης να ταυτίζονται με τις αναμενόμενες θέσεις εργασίας. Η διαδικασία επιλογής

ξεκινά με μια εθνική εξέταση που περιλαμβάνει τριακόσιες ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής οι οποίες ελέγχουν

τις δεξιότητες των υποψηφίων στην ανάγνωση, αριθμητική και επίλυση προβλημάτων. Με αυτό τον τρόπο

αξιολογείται η ικανότητα των υποψηφίων να επεξεργάζονται πληροφορίες, να σκέφτονται κριτικά και να

συνθέτουν δεδομένα. Η επιτυχία στη συγκεκριμένη εξέταση αποτελεί προϋπόθεση για το δικαίωμα εγγραφής

στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, η οποία εφαρμόζει στη συνέχεια και τα δικά της κριτήρια επιλογής. Τα

πανεπιστήμια προχωρούν σε συνεντεύξεις των υποψηφίων, οι οποίες επιδιώκουν να αξιολογήσουν το κίνητρό

τους να διδάξουν, τα κίνητρά τους για μάθηση, τις δεξιότητες επικοινωνίας τους και τη συναισθηματική

τους νοημοσύνη (Barber & Mourshed, 2007). Τέλος, η καταληκτική επιλογή των υποψηφίων εκπαιδευτικών

διεξάγεται από τις επιτροπές παιδείας των ίδιων των σχολείων (Πανάρετος & Μπάνου, 1999). Επιπρόσθετα,

οι υποψήφιοι εκπαιδευτικοί επιλέγονται και σύμφωνα με την ικανότητά τους να μεταφέρουν την «πίστη» τους

στο όραμα της δημόσιας εκπαίδευσης, η οποία καθίσταται βαθιά ανθρωπιστική, πολιτική και οικονομική.

Παράλληλα, η προετοιμασία που λαμβάνουν έχει σχεδιαστεί με τρόπο που να οικοδομεί μια ισχυρή αίσθηση

της ατομικής ευθύνης των εκπαιδευτικών για την εκμάθηση και την ευημερία όλων των μαθητών (OECD,

2011).

Τα δημόσια σχολεία αποτελούν το 95% των υπαρχόντων σχολείων της Φινλανδίας και βρίσκονται στη

δικαιοδοσία των δημοτικών αρχών. Η επιλογή και ο διορισμός των εκπαιδευτικών γίνεται είτε από τα

δημοτικά συμβούλια, είτε από την Επιτροπή Παιδείας, είτε από το σχολικό συμβούλιο. Για την πλήρωση

προσωρινών θέσεων ή για την αναπλήρωση εκπαιδευτικών, ο διορισμός μπορεί να γίνει και από το διευθυντή

του σχολείου (Πανάρετος & Μπάνου, 1999).

3.2 Εκπαιδευτικά Συστήματα Χωρών με Μεγάλη Εκπαιδευτική Παράδοση

3.2.1 Αγγλία

Στην Αγγλία, υπάρχουν διάφοροι τρόποι για να διοριστεί κάποιος εκπαιδευτικός. Οι υποψήφιοι εκπαιδευτικοί

θα πρέπει να πληρούν ένα καθορισμένο σετ προτύπων, το οποίο σχετίζεται με τις πτυχές της διδακτικής τους

ικανότητας, για να θεωρηθούν προσοντούχοι (Hobson κ.ά., 2010). Τέτοια πρότυπα αφορούν στις δεξιότητες

σχεδιασμού, παρακολούθησης, αξιολόγησης και διαχείρισης της τάξης. Τα πρότυπα αυτά εφαρμόζονται σε