Background Image
Previous Page  41 / 52 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 41 / 52 Next Page
Page Background

40

ΒΕΛΤΙΩΣΗ

ΚΑΙ

ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ –

Φεβρουάριος

2015 –

Τόμος

1 –

Τεύχος

1

Περίληψη

Επιλέγοντας τους Καλύτερους Εκπαιδευτικούς:

Μηχανισμοί Επιλογής/Πρόσληψης Εκπαιδευτικών ανά τον Κόσμο

Χριστοδουλίδου Στέλλα & Φλουρέντζου Αλέξανδρος

christodoulidou.stella@ucy.ac.cy

flourentzou.alexandros@ucy.ac.cy

Πανεπιστήμιο Κύπρου Πανεπιστήμιο Κύπρου

Περίληψη

Η ποιότητα του έργου των εκπαιδευτικών έχει αναγνωριστεί ως ο σημαντικότερος παράγοντας που επηρεάζει

τα μαθησιακά αποτελέσματα. Κατά συνέπεια, άρχισε να δίνεται ιδιαίτερη προσοχή στους μηχανισμούς

πρόσληψης εκπαιδευτικών και πιο συγκεκριμένα στα κριτήρια επιλογής των εκπαιδευτικών, αφού αυτά

θεωρούνται από τους βασικότερους τρόπους βελτίωσης της ποιότητας της διδασκαλίας. Μέσα από τη

μελέτη κορυφαίων (βάσει μαθητικών επιδόσεων) εκπαιδευτικών συστημάτων, όπως αυτών της Σιγκαπούρης

και Φινλανδίας, αλλά και συστημάτων με μεγάλη εκπαιδευτική παράδοση, όπως αυτών της Αγγλίας,

Γαλλίας, Γερμανίας και των ΗΠΑ, διαφαίνεται ότι τα συστήματα αυτά έχουν αναπτύξει αποτελεσματικούς

μηχανισμούς επιλογής των καταλληλότερων και πιο προσοντούχων εκπαιδευτικών. Αυτοί οι μηχανισμοί,

όπως προκύπτει μέσα από τη βιβλιογραφική ανασκόπηση, αποτελούνται κυρίως από τρία βασικά κριτήρια:

(α) γραπτές/προφορικές εξετάσεις, (β) συνέντευξη και (γ) παρατήρηση και αξιολόγηση διδασκαλίας.

Λέξεις Κλειδιά:

εκπαιδευτικά συστήματα, μηχανισμοί πρόσληψης, κριτήρια επιλογής

1. Εισαγωγή

Οι μηχανισμοί επιλογής/πρόσληψης των μελλοντικών εκπαιδευτικών αποτελούν ένα πολύ σημαντικό κομμάτι

της ευρύτερης διαδικασίας της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών ενός συστήματος, εφόσον είναι σε θέση να

διασφαλίσουν ένα βασικό επίπεδο ποιότητας ως κριτήριο εισόδου στο επάγγελμα. Η ουσιαστική και αξιόπιστη

αξιολόγηση των ικανοτήτων των εκπαιδευτικών αποτελεί, ή τουλάχιστον θα πρέπει να αποτελεί, κυρίαρχο

στοίχημα για κάθε εκπαιδευτικό σύστημα, δεδομένου ότι η ποιότητα ενός εκπαιδευτικού συστήματος δεν

μπορεί να ξεπερνά την ποιότητα των εκπαιδευτικών που το απαρτίζουν. Το επίπεδο της ποιότητας των

εκπαιδευτικών πολύ συχνά αντανακλάται και στα στοιχεία που αφορούν στις επιδόσεις των μαθητών.

Πράγματι, έχει αποδειχθεί ότι τα επίπεδα απόδοσης των μαθητών είναι υψηλότερα όταν η ικανότητα των

εκπαιδευτικών είναι αποδεδειγμένη (Darling-Hammond, Berry, & Thoreson, 2001· Goldhaber & Anthony, 2004·

Goldhaber & Brewer, 2000· Vandevoort & Berliner, 2004).

Η ποιότητα των εκπαιδευτικών έχει αναγνωριστεί ως ο σημαντικότερος παράγοντας που επηρεάζει τα

μαθησιακά αποτελέσματα και ταυτόχρονα μπορεί να επηρεαστεί ευκολότερα από τους φορείς χάραξης

εκπαιδευτικής πολιτικής. Πρόσφατα, υπήρξε αυξημένο ενδιαφέρον για τη σχέση μεταξύ της ποιότητας των

εκπαιδευτικών και των πρακτικών πρόσληψής τους, αφού τεκμηριώνεται ότι η μεταβολή στην ποιότητα των

εκπαιδευτικών επηρεάζει την ακαδημαϊκή επιτυχία των μαθητών (Rivkin, Hanushek, & Kain, 2005· Sanders &

Horn, 1998). Συνεπώς, άρχισε να δίνεται μεγαλύτερη προσοχή στα κριτήρια επιλογής των εκπαιδευτικών, διότι

αυτά θεωρούνται ένας από τους βασικότερους τρόπους βελτίωσης της ποιότητας των εκπαιδευτικών (Barber

& Mourshed, 2007· Heinz, 2013).

2. Βιβλιογραφική Ανασκόπηση – Γενικό πλαίσιο

Μέσα από τη βιβλιογραφία διαφαίνεται ότι τα μαθησιακά αποτελέσματα των μαθητών είναι υψηλότερα

όταν προηγουμένως έχει ελεγχθεί και αποδειχθεί η επάρκεια των εκπαιδευτικών (Darling-Hammond, Berry,

& Thoreson, 2001· Goldhaber & Anthony 2004· Goldhaber & Brewer, 2000· Vandervoort & Berliner, 2004). Ως

αποτέλεσμα, τα διάφορα συστήματα επιλογής και πρόσληψης δίνουν ολοένα και μεγαλύτερη έμφαση στην

ποιότητα, την αποτελεσματικότητα και την αριστεία των εκπαιδευτικών (Pounder, 1989). Παρ’ όλα αυτά,

κάποιοι ερευνητές έχουν διαπιστώσει ότι οι ακαδημαϊκά καλύτεροι εκπαιδευτικοί συχνά παραβλέπονται

κατά τη διαδικασία επιλογής (Baker & Cooper, 2005· Ballou, 1996· Strauss, Bowes, Marks, & Plesko, 2000).

Τα ευρήματα αυτά υποδηλώνουν μια προβληματική εξέλιξη των διαδικασιών επιλογής και πρόσληψης