Background Image
Previous Page  28 / 52 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 28 / 52 Next Page
Page Background

27

ΒΕΛΤΙΩΣΗ

ΚΑΙ

ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ –

Φεβρουάριος

2015 –

Τόμος

1 –

Τεύχος

1

Περίληψη

Από τα Δεδομένα στη Δράση: Η Συμβολή του ‘Κριτικού Φίλου’ στην

Αυτό-αξιολόγηση της Σχολικής Μονάδας

Καραγιώργη Γιασεμίνα

karagiorgi.y@cyearn.pi.ac.cy

Προϊσταμένη Κέντρου Εκπαιδευτικής Έρευνας και Αξιολόγησης

Περίληψη

Με αφετηρία την περίληψη προνοιών για εσωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων στο προτεινόμενο

σχέδιο αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών λειτουργών της Κύπρου, η παρούσα

εργασία συζητά το θέμα της αυτό-αξιολόγησης σχολικών μονάδων. Στη βάση εμπειρικών διαπιστώσεων από

την εφαρμογή δύο προγραμμάτων αυτό-αξιολόγησης σχολικής μονάδας στο κυπριακό πλαίσιο, επιχειρείται

συζήτηση του ρόλου του κριτικού φίλου σε τέτοιες προσπάθειες. Η εργασία υποστηρίζει ότι στο συγκεκριμένο

συγκείμενο όπου δείκτες επίτευξης ή εργαλεία μέτρησης απουσιάζουν, ο ρόλος αυτός ενδέχεται να είναι

ιδιαίτερα δημιουργικός και ευρύς. Συγκεκριμένα, ο κριτικός φίλος αναμένεται να συνεισφέρει ουσιαστικά

στην προσπάθεια τόσο για συλλογή δεδομένων, όσο και για μετατροπή των δεδομένων σε πληροφορίες και

γνώσεις, ούτως ώστε η σχολική μονάδα να μπορέσει να προχωρήσει στο σχεδιασμό οποιασδήποτε βελτιωτικής

δράσης.

Λέξεις Κλειδιά:

Αυτό-αξιολόγηση, σχολική βελτίωση, σχολική αποτελεσματικότητα, κριτικός φίλος

Εισαγωγή

Διεθνώς, η αναζήτηση καλύτερης ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης έχει οδηγήσει διάφορες χώρες

στην εισαγωγή διαδικασιών αυτό-αξιολόγησης σχολικών μονάδων (De Crauwe & Naidoo, 2004 · Peng, Thom-

as, Yang & Li, 2006). Σε σύγκλιση με τις τάσεις αυτές, το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού (ΥΠΠ) έχει

προχωρήσει σε προτάσεις για ανάπτυξη αυτό-αξιολόγησης σχολικών μονάδων (ΑΣM), με στόχο τη συνεχή

βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης (Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, Απρίλιος, 2009 · Υπουργείο

Παιδείας και Πολιτισμού, Σεπτέμβριος 2010). Η ΑΣM, ειδικά στην περίπτωση του κυπριακού εκπαιδευτικού

συστήματος όπου αυτή αποτελεί καινοτόμο πρακτική, συχνά απαιτεί την εμπλοκή κριτικού φίλου. Η σύγχρονη

βιβλιογραφία αναφέρεται στην εισαγωγή του ρόλου του κριτικού φίλου σε πολλά σχολεία που λειτουργούν

ως μαθησιακοί οργανισμοί και γνωρίζουν ότι η μάθηση χρειάζεται διαδικασίες ανατροφοδότησης (Senge,

1990). Ο κριτικός φίλος, σύμφωνα με τον Θεοφιλίδη (2012), «λειτουργεί υποστηρικτικά ως συνήγορος του

σχολείου, σε συνεργασία με τη διεύθυνση και τους εκπαιδευτικούς, συμβάλλοντας στο έργο της ανάπτυξης

του σχολείου με τις κριτικές του παρατηρήσεις» (σ. 303).

Το υφιστάμενο άρθρο πραγματεύεται το θέμα της στήριξης προσπαθειών για ΑΣM από τον κριτικό φίλο,

στη βάση εμπειρικών διαπιστώσεων, όπως αυτές έχουν προκύψει από τη διεξαγωγή δύο προγραμμάτων

ΑΣΜ: ενός προγράμματος που εφαρμόστηκε σε δημοτικό σχολείο κατά τη διάρκεια της περιόδου 2009-2011

(περισσότερες πληροφορίες, Karagiorgi, 2011) και ενός ευρωπαϊκού προγράμματος που εφαρμόστηκε σε τρία

δημοτικά σχολεία κατά τη διάρκεια της περιόδου 2012-2013. Και στις δύο περιπτώσεις, το ρόλο του κριτικού

φίλου ανέλαβε το Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας και Αξιολόγησης (ΚΕΕΑ).

Ο Ρόλος του Κριτικού Φίλου στο Κυπριακό Πλαίσιο: Ευρύς και Δημιουργικός

Το πλαίσιο της ΑΣM συχνά καθορίζει και τη φύση της στήριξης από τον κριτικό φίλο (Swaffield, 2007). Εκ

πρώτης όψεως, το ΥΠΠ φαίνεται να προωθεί πρωτίστως ένα μοντέλο ΑΣM προσανατολισμένο περισσότερο

στη σχολική βελτίωση, παρά στην αποτελεσματικότητα (Καραγιώργη, 2012). To προτεινόμενο σχέδιο

αξιολόγησης περιλαμβάνει αναφορές στη ΑΣM για βελτίωση της εργασίας στο σχολείο και εμπλοκή των

σχολικών μονάδων στο σχεδιασμό και εξεύρεση λύσεων σε συγκεκριμένα προβλήματα. Συγκεκριμένοι στόχοι

αυτών των προσπαθειών δεν φαίνεται να προσδιορίζονται, ενώ η ΑΣM προβάλλει ως μια γενική διαδικασία

που φαίνεται να ενσωματώνει στοιχεία διασφάλισης ποιότητας (Hofman, Dukstra & Hofman, 2005). Συνεπώς,

στο κυπριακό συγκείμενο με την αυτό-αξιολόγηση να εντάσσεται στην υπηρεσία της σχολικής βελτίωσης