Background Image
Previous Page  26 / 52 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 26 / 52 Next Page
Page Background

25

ΒΕΛΤΙΩΣΗ

ΚΑΙ

ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ –

Φεβρουάριος

2015 –

Τόμος

1 –

Τεύχος

1

πρέπει να συλλέξουν τα δικά τους δεδομένα γύρω από την επίδοση, την απόδοση και τη λειτουργία τους. Η

ανάπτυξη δεικτών επιτυχίας ή ποιότητας στην Κύπρο, θα μπορούσε να υποβοηθήσει την αυτοαξιολόγηση,

ενώ ο καθορισμός πλαισίων αξιολόγησης θα μπορούσε να βοηθήσει τα σχολεία σε μεγάλο βαθμό. Παράλληλα,

στην προσπάθεια των σχολείων για αυτοαξιολόγηση προβάλει απαραίτητη η χρήση εργαλείων, τα οποία να

εντοπίζουν παράγοντες στο επίπεδο της τάξης, του σχολείου και του εκπαιδευτικού που χρίζουν βελτίωσης.

Τα εργαλεία αυτά θα μπορούσαν να αναπτυχθούν περαιτέρω και να εφαρμοστούν και σε άλλους πληθυσμούς,

πέραν των εκπαιδευτικών. Για διευκόλυνση των σχολείων τέτοια εργαλεία θα μπορούσαν να είναι

διαθέσιμα ηλεκτρονικά και να αποτελέσουν έτσι την αρχή για αναστοχασμό και ανάπτυξη σχεδίων δράσης.

Επιπρόσθετα, ακόμη και εάν τα σχολεία αποφασίσουν να μην υιοθετήσουν τις δυναμικές προσεγγίσεις της

σχολικής αποτελεσματικότητας, η εμπειρία η οποία υπάρχει στο χώρο να μπορούσε να βοηθήσει τα σχολεία

στην προσπάθειά τους για βελτίωση.

Παρόλο που έχει τονιστεί η σημαντικότητα των εργαλείων για κάθε πρόγραμμα αυτοαξιολόγησης, εντούτοις

το συγκεκριμένο πρόγραμμα κατέδειξε ότι το βασικότερο βήμα για την επιτυχία κάθε προγράμματος είναι η

δημιουργία και η ενίσχυση κουλτούρας αυτοαξιολόγησης. Αναμφίβολα, δεν είναι εύκολο οι εκπαιδευτικοί

να αναπτύξουν επαγγελματικό διάλογο στο σχολείο τους και να συζητούν για θέματα που αφορούν την

επαγγελματική τους πρακτική (Vanhoof & Van Petegem, 2012). Για να ενισχυθεί η προσπάθεια των σχολείων

για αυτοαξιολόγηση, προγράμματα επαγγελματικής ανάπτυξης/στήριξης των εκπαιδευτικών μπορεί να

υιοθετήσουν ανάλογες προσεγγίσεις, έτσι ώστε να βοηθήσουν τις σχολικές μονάδες στην ανάπτυξη, διαχείριση

και ερμηνεία ερευνητικών εργαλείων και δεδομένων. Τέλος, ο ρόλος των μαθητών και της ευρύτερης

κοινότητας σε ένα πρόγραμμα αυτοαξιολόγησης θα μπορούσε, επίσης, να διερευνηθεί περαιτέρω. Αξίζει εδώ

να αναφερθεί ότι δύο από τα τρία σχολεία ανάμειξαν σε μεγάλο βαθμό τους γονείς και υποστήριξαν ότι θα

ήθελαν η σχέση αυτή να αναπτυχθεί ακόμη παραπάνω.

Eν κατακλείδι

Οι ιστορίες των τριών αυτών σχολείων μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως βάση για την ανάπτυξη παρόμοιων

προγραμμάτων σχολικής αυτοξιολόγησης σε κυπριακά σχολεία, ειδικά εφόσον η διαδικασία που

ακολουθήθηκε στο εν λόγω πρόγραμμα φαίνεται να προσομοιάζει στις διαδικασίες αξιολόγησης, όπως αυτές

ορίζονται στα νέα σχέδια αξιολόγησης σχολείου. Παρόλο που η περίπτωση κάθε σχολείου είναι μοναδική, οι

διαπιστώσεις που έχουν προκύψει από το συγκεκριμένο πρόγραμμα θα μπορούσαν να αποτελέσουν αφετηρία

προβληματισμού, στην προσπάθεια των εκπαιδευτικών αρχών για χάραξη πολιτικής γύρω από το θέμα της

σχολικής αυτοξιολόγησης ενισχύοντας προσπάθειες σχολικής βελτίωσης και ανάπτυξης. Οπωσδήποτε, η

μετάβαση από το μοντέλο της εξωτερικής αξιολόγησης σε μοντέλο που συνδυάζει τις δύο μορφές αξιολόγησης

συνεπάγεται ξεκάθαρη αντίληψη γύρω από τις προσδοκίες και τις διαδικασίες κάθε προσέγγισης.

Αναφορές

Bubb, S., & Earley, P. (2008). From self-evaluation to school improvement.

Education Journal, 113,

12-13.

Cohen, L., & Manion, L. (1989).

Research methods in education.

(Third ed.). London, England: Routledge.

De Crauwe, A., & Naidoo, J. (2004). Seminar report: School evaluation for quality improvement: Issues and challenges.

In A. De Crauwe and J. Naidoo (Eds.),

School evaluation for quality improvement.

Paris: International Institute for

Educational Planning

Hofman, R., Dukstra, N., & Hofman, A. (2005). School self-evaluation instruments: An assessment Framework.

Inter-

national Journal of Leadership in Education, 8

(3), 253-272.

MacBeath, J. (1999).

Schools must speak for themselves: The case for school self-evaluation.

London: Routledge.

MacBeath, J. (2008). Leading learning in the self-evaluating school.

School Leadership and Management, 28

(4), 385-

399.

Meuret, D., & Morlaix, S. (2003). Conditions of success of a school’s self-evaluation: Some lessons of a European ex-

perience.

School Effectiveness and School Improvement, 14

(1), 53-71.

Neil, P., & Johnston, J. (2004). An approach to analysing professional discourse in a school self-evaluation project.

Research in Education, 73,

73-86.

Neil, P. (2005). An approach to analysing professional discourse in a school self-evaluation project.

Research in Educa-

tion, 73,

73-86.

Peng, W.J., Thomas, S., Yang, X., & Li, J. (2006). Developing school evaluation methods to improve the quality of

schooling in China: a pilot ‘value added’ study.

Assessment in Education, 13

(2), 135-154.

Privitelli, R., & Bezzina, C. (2006). School-based self-evaluation: an introductory study from Malta. Paper presented at